Mä sain äidiltä juuri valmistuneen talon, joka oli rannassa. Puhdasta paljasta puupintaa sisällä ja ulkona. Keittiön takana pieni salahuone, sekin puhdas ja tyhjä. Mä tykkäsin siitä kauheasti. Mietin miten saisin veljelleni maksettua puolet sen arvosta.

Rakennushan on minuuden symboli. Usein mä unta taloista ja asunnoista näen, yhteistä niille on se, että aina niissä on jotain kammottavaa ja hyvin usein myös pitkiä käytäviä. Tämä oli niin ihana. Ihan kuin pääsisi aloittamaan puhtaalta pöydältä. Ja mä sain sen äidiltä. Tietty se voi olla ihan vaan mun äitini, mutta unessa äiti voi olla vaikka itse elämä: luonto, luonnollinen lämpö ja rakkaus. "Unen rannalle joutuminen ennakoi muutosta, uuden elämän suunnan etsimistä"...no sitähän tää on ollut, ettei ihan ennakoinniksi voi sanoa. Raha kuvastaa omia psyykkisiä voimia. En yhtään ihmettele, että maksu askarruttaa.