Olin työterkassa ja kuin ollakaan jotenkin ne jutut lipsahti mielialan puolelle ja hoitsu nakkasi mulle testin, jossa arvioitiin masennusta silleen assosiaatiopohjalta. Tuli 16 pistettä, eli lievästi masentunut. Eihän se yllätys ollut, kylhän mä jo harkitsin mielialalääkettä, mut ajattelin sit kuitenkin kokeilla hormoneja, jotka tuolla jo valmiina H-hetkeä odottavat. Jutun pointti on enemmänkin siinä, et kun menin sinne olin ihan ok -tuulella. Testin eka kysymys oli "oletko surullinen?" ja heti mä tunsin itseni surulliseksi. Ja tehtyäni sen testin ja juteltuani mielialastani ja yksinäisyydestä, eli sosiaalisten kontaktien vähyydestä, mä tunsin itseni jo masentuneeksi. Surkimukseksi. Ja kun mä lähdettyäni sieltä seisoin hetken tupakalla, musta koko juttu tuntui inhottavalta. Vaikka se hoitaja oli ihan jees ja asiallinen ja ystävällinen. Siis tällä kertaa ensin oli hyvä mieliala, joka muuttui huonoksi, kun piti ajatella ikäviä asioita. Voiskohan se joskus mennä toisinkin päin?